Proč je v inzerátu u prodeje nemovitosti cena na dotaz v RK?

Proč je v inzerátu u prodeje nemovitosti cena na dotaz v RK?

Jako makléře mě udivuje, že u některých nabídek na prodej nemovitostí se setkávám s informací v podobném smyslu jako je: cena na vyžádání v RK, info o ceně v RK atp. A neudivuje to jen mě, ale i zájemce o koupi.

Proč někdo vůbec nabízí nemovitost bez uvedení kupní/prodejní ceny? Pojďme se na to podívat z pohledů obou stran, jednak ze strany majitele nemovitosti, tak i ze strany zájemce.

Dovolím si napřed přidat svůj pohled na celou realitní transakci, protože ve většině případů prodáváme nebo kupujeme nemovitost jednou, dvakrát za život. A pohybujeme se řádově v milionech korun. Proto jsem přesvědčen, že celý obchod musí být transparentní od začátku až do konce a to vč. uvedení konkrétní sumy v inzerátu.

Jaké důvody může mít majitel, že nechce uvést cenu nemovitosti?

Těch důvodů může být samozřejmě více. Nejzásadnější, co ve společnosti vnímám, je, že nechtějí, aby to věděli sousedi v obci, známí anebo rodina, či přízeň.

Ale věděli jste, že se to stejně dozví?

Nejjednodušší je zavolat do realitní kanceláře, že máte o nemovitost zájem a zeptat se na cenu. Tu vám určitě sdělí, protože se nepůjdete podívat na něco, když nevíte, kolik to stojí.

A co když nabídka už není aktivní? Nemovitost se prodala? Tak i tak se cenu kdokoli, kdo bude chtít, dozví. Zajde na příslušný Katastrální úřad a nechá si vytisknout tzv. nabývací titul, tj.: při prodeji většinou Kupní smlouva.

Takže ikdyž nechcete, aby cenu, za kterou nemovitost nakonec prodáte, věděl váš soused, tak ten si to může zjistit, ale vy zbytečně přijdete o zájemce, kteří vám nebo do realitní kanceláře nezavolali, aby se na cenu informovali.

A proč by si nezavolali, když se jim nemovitost líbí? Si možná kladete otázku, na kterou vám odpovím níže.

Jak reagují zájemci, když cena nemovitosti je na vyžádání v KR?

Vžijte se do role zájemce, který hledá mezi ostatními nabídkami tu, která ho zaujme, a chtěl by ji koupit. Narazí na inzerát, který je výborně popsaný, má pěkné fotky, znáte polohu, máte víceméně dostatek informací kromě ceny. A co evokuje zájemce, že si má cenu zjistit v RK?

Jakékoli mlžení nebo zatajování informací nepůsobí dobře, zvláště pak u realitních transakcí, které se pohybují v řádech milionů korun. A zájemci/kupující jsou zvláště u nemovitostí obezřetní a získat si jejich důvěru není mnohdy snadné. Takže můžou mít podezření, že je něco v nepořádku, když nechcete zveřejnit cenu.

Další domněnky můžou přijít záhy, protože si můžou říci, že když nechtějí uvést cenu, tak bude asi vysoká. A vůbec to nemusí být pravda, ale věřte, že hodně zájemců tato informace tak odradí, že na nemovitost vůbec nezavolají anebo nabídku automaticky přeskočí.

A v případě, že kupující hledají v nějakém cenovém rozpětí, nabídka se jim vůbec nezobrazí. A to je velká škoda, zvlášť při začátku prodeje/inzerce.

V dnešní hektické době to nemusí být ani o domněnkách, ale o čase. Protože zavolat nebo napsat do realitní kanceláře je úkon a čas navíc. A nepřispěje tomu fakt, že u větších realitních kancelářích nebo síítích se dovoláte na infolinku, chcete – li zákaznickou linku, kde se opět nic nedozvíte, pouze asistentka předá váš kontakt makléři, který má zakázku na starosti a ten vám do 24 hodin zavolá.

Doporučení od realitního makléře

Vydařený prodej nemovitosti, respektive celá realitní transakce je o absolutní transparentnosti. Proto jsem přesvědčený, že prodejní inzerát by vždy měl obsahovat konkrétní cenu. A měla by být konečná. Jakékoli hlášky o ceně na dotaz nebo info o ceně v RK považuji za překážky, které prodeji rozhodně nepomohou hned v zásadní fázi a to při prvotním zaujetí a nadšení u zájemců.

Potřebujete-li poradit při prodeji bytu, domu nebo pozemku, neváhejte se na mě obrátit. 

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení