Rady a tipy při prodeji nemovitosti - 1. díl: správné nastavení prodejní ceny

Rady a tipy při prodeji nemovitosti - 1. díl: správné nastavení prodejní ceny

Dnes je v případě prodeje více jak kdy dříve velmi důležité nastavení správné prodejní ceny a celé prodejní strategie. Protože se nemusí vyplatit dlouho vyčkávat na zájemce/kupujícího za příliš vysokou prodejní cenu.

V minulosti se to mohlo majitelům vyplatit v případě, že na prodej nespěchali, protože stoupající ceny nemovitostí vystoupaly v čase na požadovanou cenu majitele. Dnes, když se nám trend vývoje prodejní ceny obrací a zájemců o koupi podstatně ubylo, by se to už vyplatit nemuselo.

Když prodáváme nemovitost, ke které máme osobní vztah, tak ji vždy vidíme v jiném světle než potencionální kupec. Majitel by rád prodal za co nejvíce a kupující chce koupit za co nejméně.

Jak tedy stanovit správnou cenu?

Základní srovnání podobných nemovitostí si můžete udělat na realitních serverech (nejnavštěvovanější → sreality.cz, realityIdnes.cz, jihomoravskéreality.cz).

Pamatujte však, že to jsou ceny nabídkové. Ve většině případů je realizovaná prodejní cena cca o 15-25% nižší, v některých případech i více.

V případě, že prodejní cenu nastavíte moc vysoko, zájemci se hlásit nebudou. Vaše nemovitost bude tzv. viset na realitním serveru, začnete postupně cenu snižovat.

V závěru to většinou dopadne tak, že pro vážné zájemce, kteří podobnou nemovitost hledají, ztratí vaše nemovitost důvěryhodnost. Možná si i řeknou, že s ní nebude něco v pořádku, protože ji průběžně sledují půl roku, rok i déle a nakonec se kupec najde, nicméně za podstatně nižší cenu, než jste předpokládali.

Naopak při nízké prodejní ceně nebo při kývnutí na první sousedovu nabídku můžete tratit i statisíce.

Vzhledem k aktuální situaci na hypotečním trhu a situací ve světě nám poptávka po koupi rapidně poklesla, cca o 50 – 70%. A proto je velice důležité, jak si prodejní cenu stanovíte. 

Na obrázku níže najdete porovnání 2 majitelů, kdy 1. z nich (zelená barva) dal na doporučení makléře a reálně a rychle cenu snížil na aktuální tržní cenu a prodal za kratší čas a hlavně za vyšší cenu, než 2. majitel (modrá barva), který na prodej nespěchal a vyčkával. Ikdyž na prodej nespěcháte, tak přijde doba, kdy už byste potřebovali peníze z nemovistosti použít na něco jiného. Dostanete se pod tlak a může se vám stát, že kývnete na nabídku, za kterou byste před časem rozhodně nechtěli prodat a neprodali.

cervenec

Využijte tedy základní porovnání na realitních serverech a vypíchněte si plusy a mínusy srovnávaných nemovitostí. Ideálně se ještě poraďte s odborníkem a nechte si vypracovat Odhad tržní ceny (více info o ceně a vypracování odhadu najdete ZDE), který vám napoví možné rozmezí, kde by se cena měla pohybovat.

Nejdůležitější kritérium je lokalita, potom ještě lokalita a nakonec lokalita. Kritérií, které ovlivňují prodejní cenu, je samozřejmě více. Orientace, poloha bytu v bytovém domě, kontrukce, vybavení, jestli je dům nebo byt v původním stavu, samotné okolí nemovitosti, občanská vybavenost atp.

A také aktuální trendy, protože jak závratným způsobem rostly prodejní ceny v minulých letech, tak např. v Brně už pro mnoho lidí byly ceny tak vysoko, že se začali stěhovat do okolních obcí s dobrou dostupností do moravské metropole. A tudíž i tam začaly ceny růst.

Příšte si povíme, jakým způsobem prodávanou nemovitost nabídnout trhu, aby v konkurenci vynikla a potencionální kupce zaujala a ten vám zavolal, protože nemovitostí na prodej přibývá. 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení