Rady a tipy při prodeji nemovitosti - 1. díl: správné nastavení prodejní ceny

Rady a tipy při prodeji nemovitosti - 1. díl: správné nastavení prodejní ceny

Dnes je v případě prodeje více jak kdy dříve velmi důležité nastavení správné prodejní ceny a celé prodejní strategie. Protože se nemusí vyplatit dlouho vyčkávat na zájemce/kupujícího za příliš vysokou prodejní cenu.

V minulosti se to mohlo majitelům vyplatit v případě, že na prodej nespěchali, protože stoupající ceny nemovitostí vystoupaly v čase na požadovanou cenu majitele. Dnes, když se nám trend vývoje prodejní ceny obrací a zájemců o koupi podstatně ubylo, by se to už vyplatit nemuselo.

Když prodáváme nemovitost, ke které máme osobní vztah, tak ji vždy vidíme v jiném světle než potencionální kupec. Majitel by rád prodal za co nejvíce a kupující chce koupit za co nejméně.

Jak tedy stanovit správnou cenu?

Základní srovnání podobných nemovitostí si můžete udělat na realitních serverech (nejnavštěvovanější → sreality.cz, realityIdnes.cz, jihomoravskéreality.cz).

Pamatujte však, že to jsou ceny nabídkové. Ve většině případů je realizovaná prodejní cena cca o 15-25% nižší, v některých případech i více.

V případě, že prodejní cenu nastavíte moc vysoko, zájemci se hlásit nebudou. Vaše nemovitost bude tzv. viset na realitním serveru, začnete postupně cenu snižovat.

V závěru to většinou dopadne tak, že pro vážné zájemce, kteří podobnou nemovitost hledají, ztratí vaše nemovitost důvěryhodnost. Možná si i řeknou, že s ní nebude něco v pořádku, protože ji průběžně sledují půl roku, rok i déle a nakonec se kupec najde, nicméně za podstatně nižší cenu, než jste předpokládali.

Naopak při nízké prodejní ceně nebo při kývnutí na první sousedovu nabídku můžete tratit i statisíce.

Vzhledem k aktuální situaci na hypotečním trhu a situací ve světě nám poptávka po koupi rapidně poklesla, cca o 50 – 70%. A proto je velice důležité, jak si prodejní cenu stanovíte. 

Na obrázku níže najdete porovnání 2 majitelů, kdy 1. z nich (zelená barva) dal na doporučení makléře a reálně a rychle cenu snížil na aktuální tržní cenu a prodal za kratší čas a hlavně za vyšší cenu, než 2. majitel (modrá barva), který na prodej nespěchal a vyčkával. Ikdyž na prodej nespěcháte, tak přijde doba, kdy už byste potřebovali peníze z nemovistosti použít na něco jiného. Dostanete se pod tlak a může se vám stát, že kývnete na nabídku, za kterou byste před časem rozhodně nechtěli prodat a neprodali.

cervenec

Využijte tedy základní porovnání na realitních serverech a vypíchněte si plusy a mínusy srovnávaných nemovitostí. Ideálně se ještě poraďte s odborníkem a nechte si vypracovat Odhad tržní ceny (více info o ceně a vypracování odhadu najdete ZDE), který vám napoví možné rozmezí, kde by se cena měla pohybovat.

Nejdůležitější kritérium je lokalita, potom ještě lokalita a nakonec lokalita. Kritérií, které ovlivňují prodejní cenu, je samozřejmě více. Orientace, poloha bytu v bytovém domě, kontrukce, vybavení, jestli je dům nebo byt v původním stavu, samotné okolí nemovitosti, občanská vybavenost atp.

A také aktuální trendy, protože jak závratným způsobem rostly prodejní ceny v minulých letech, tak např. v Brně už pro mnoho lidí byly ceny tak vysoko, že se začali stěhovat do okolních obcí s dobrou dostupností do moravské metropole. A tudíž i tam začaly ceny růst.

Příšte si povíme, jakým způsobem prodávanou nemovitost nabídnout trhu, aby v konkurenci vynikla a potencionální kupce zaujala a ten vám zavolal, protože nemovitostí na prodej přibývá. 

Ing. Tomáš Nechvátal
Autor: Ing. Tomáš Nechvátal

Jsem realitní makléř, manžel a táta na plný úvazek. Nepracuji pro největší realitku a ani nejsem nejlepší realitní makléř. Přesto ročně pomůžu klientům prodat a pronajmout desítky nemovitostí, protože se nebojím zodpovědnosti a neutíkám od sebemenšího problému. Nevzdávám se a dotahuji věci do konce. A je to vaše důvěra, kterou do mě vkládáte a která mě naplňuje energií, kterou stoprocentně věnuji každému prodeji nebo pronájmu.

Moje motto zní: Drž se svého snu, cesta se mění, ale cíl je stejný.

Proto neustále makám nejen na lepších prezentacích vašich nemovitostí, ale hlavně na sobě. Využívám moderní technologie, jako jsou poutavé videoprohlídky, marketing na sociálních sítích, webové stránky ke každé zakázce a baví mě vymýšlet celkovou prodejní strategii. Protože každá nemovitost je jiná, každý majitel nemovitosti řeší jinou životní situaci a proto si také každý zaslouží individuální přístup.

Potřebujete prodat, koupit nebo se jen na něco zeptat? Neváhejte se mi ozvat.

 

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení